Szakterületi koordinátor: Bűdi Ildikó
„Legyél Te is Életrevaló!”
Szakemberek közötti együttműködések erősítése (továbbképzés, műhelymunka).
Az akkreditált továbbképzésekre az intézmény nagyságától függően várjuk 1-2 fő érdeklődő jelentkezését.
I. modul: 7 szokás képzés (30 óra)
II. modul: 7 szokás oktató képzés (30 óra)
III. 7 szokás témaszakértőképzés
(+30 óra) – mentor-pedagógusok
Az első modulra a járás területén dolgozó szociális ágazatban, nevelési-oktatási intézményekben és a védőnők körében kívánjuk meghirdetni a képzés lehetőségét; majd akik úgy érzik, hogy intézményi szinten is be kívánják vezetni, akkor azoknak a második szakaszra is lehet jelentkezni; a harmadik modulra pedig a szemlélettel azonosulni tudó és átadni tudó kollégákat várjuk majd. Ők lesznek a téma szakértői, mozgatórugói a tantestületeken belül.
Cél: Intézmények közötti együttműködések fenntartása, javítása, a felmerülő problémák közös megoldása, a szakemberek kiégésének elkerülése.
„Lélektől lélekig!”
Kiscsoportos foglalkozások a Szakszolgálat szakembereivel (pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, logopédus). Korcsoportonként (óvodás, alsó – és felső tagozat, középiskolások) átlagosan 15 fő részvételével, 5x60 perces foglalkozások.
Tervezett tematikus programok:
Alsó tagozat
Mérés
iskolába lépéskor: 1. osztályos szűrővizsgálat (figyelem, diszlexia prevenció, rajzkészség, téri orientáció)
következő tanévben: intelligenciavizsgálat
Konfliktuskezelés
Iskolai beválás hatékonysága
Képességfejlesztés
Interaktív drámafoglalkozás
Felső tagozat
Mérés - 11 év felett: felnőtt intelligenciavizsgálat
Pályaorientáció – érdeklődés – 6-7. osztály
Konfliktuskezelés
Önismeret – kommunikáció
Tanulásmódszertan
Cél: Szakember és fejlesztési kapacitáshiány csökkentése, képesség és készségfejlesztés, speciális végzettségű szakemberek által a halmozott hátrányok kezelése, a humán szolgáltatások minőségének javítása, a szülők bevonásával.
„Lógjunk együtt hasznosan!”
3 nyári szünidőben (2018-ban, 2020-ban és 2021-ben) szervezett 5 napos szabadidős és fejlesztő programok, 15 helyszínen, 20 csoportban, átlagosan 30 fővel.
Javasolt témakörök:
2018-ban Járj okosan! - Közlekedési ismeretek
2020-ban Hol is élünk? – Honismeret
2021-ben Régen és most - Néphagyományőrzés
Ide várjuk a foglalkozásvezetők jelentkezését, táboronként 2-2 fő.
Cél: A szabadidő aktív eltöltése, kikapcsolódás.
„Tervezd tudatosan a jövődet!”
Ismeretbővítő foglalkozások, állampolgári ismeretek, jogérvényesítés, munkaerő-piaci és közösségi részvételre felkészítő tevékenységek.
2018-ban és 2020-ban 5-5 alkalommal, 14 helyszínen, az általános iskolákban a 7. és 8. osztályosoknak, a középiskolákban a végzős diákoknak tervezzük ezeket a foglalkozásokat. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekeket és fiatalokat olyan elméleti és gyakorlati tanácsokkal, útmutatásokkal lássuk el, melyek elősegítik a közösségi életbe való akadály és konfliktusmentes bekapcsolódásukat.
Cél: Tanulják meg az egyeztetés, jogérvényesítés, együttműködés formáit, állampolgári ismeretek elsajátítását, az állampolgárok önszerveződését, jogérvényesítést, melyeket képesek lesznek majd felnőtt korukban használni. Továbbá olyan módszerek, szolgáltatások kialakítását, bevezetését, melyek elősegítik a közösségek együttműködését.
„Adjuk össze erőinket”
Helyi szakemberek együttműködése, támogatása, szakmai műhelyek működtetése.
Ebben a tevékenységben félévente 1 alkalommal, a tagok által meghatározott tematika alapján, a hátrányos helyzetű, szegénységben élő gyermekekkel és családjaikkal foglalkozó szakemberek együttműködése, szakmai támogatása valósul meg. A műhelyfoglalkozásokon, tapasztalatcserén elsajátított ismereteket fogják alkalmazni a mindennapi munkájuk során. A műhelyek és a találkozók elsődleges célja, hogy a járásban tevékenykedő humánágazati szakemberek kommunikáljanak egymással, beszámolhassanak munkájukról, közösen tervezhessenek, tapasztalatot cserélhessenek. Közösen alakítsanak ki stratégiákat az egyes problémák megoldására, segítsék egymást ötleteikkel, javaslataikkal. A műhelyek munkájába be kívánunk vonni olyan szakembereket is, akik nagy szakmai tapasztalattal rendelkeznek, így nem csak a lexikális tudásbővítésre, hanem gyakorlati tanácsok, javaslatok megbeszélésére is sor kerülhet. A projekt időszaka alatt, a tagok által megjelölt helyszínen, egyszer 2 napos tapasztalatcsere lehetőségét kívánjuk biztosítani.
„Szeretet és gondoskodás!”
Hiányzó szakemberek pótlása, komputeres szemvizsgálat, gerinc és lábboltozat speciális vizsgálat.
Szemvizsgálat:
A járás területén 2 alkalommal (2018-ban, 2020-ban), valamennyi felső tagozatos és középiskolás tanulók esetében abban az intézményben ahová járnak komputeres szemvizsgálatot tervezünk. A kiszűrt gyermekek esetében a szakorvosi ellátás, vizsgálat után a segédeszközök megvásárlásához a rászoruló családok számára támogatást is szeretnénk nyújtani. A GYEB a benyújtott támogatási igények alapján dönt a (szemüvegvásárlás) krízislapból való támogatás összegéről.
18/1. Gerinc és talpvizsgálat:
Az adatlap második eleme a járás területén élő valamennyi 10 éves korosztály tekintetében gerinc és lábboltozat speciális vizsgálatának lebonyolítása. A kiszűrt és indokolt eseteket az encsi szakrendelésen ortopéd szakorvossal felülvizsgáltatjuk. A GYEB (Gyerekesély Bizottság) döntése után a krízislapból az ortopédiai segédeszközök megvásárlását is támogatni kívánjuk. 2018, 2019 és 2021 években az akkor 10 éves gyermekek valamint az előző évben kiszűrtek után követését is tervezzük.
18/2 Babamasszázs-babatorna:
A projekt időszaka alatt, 2018, 2019, 2020, 2021 és 2022. években, csoportonként évente 5 egymást követő alkalommal, Hernádvécse, Méra, Fáj, Encs, Hernádszentandrás, Csenyéte helyszíneken elsősorban 3 hónapos kortól 24 hónapos korig terjedő korcsoportra kiterjedően, átlagosan 6-6 fővel babamasszázs-babatorna tevékenységet kívánjuk megvalósítani.
Cél: a testi kontaktus, érintés, simogatás, masszírozás egész személyiségre gyakorolt jótékony hatását erősítsük. A baba érzékeny bőre megköveteli a megfelelő előkészületet, a fokozatosságot, ezért fontos a szakember jelenléte, iránymutatása afoglalkozásokon.